21.08.2014

Prokrastynacja - Skrajne lenistwo - Jak z tym walczyć?

Prokrastynacja lub zwlekanie (z łac. procrastinatio – odroczenie, zwłoka) – w psychologii patologiczna tendencja do nieustannego przekładania pewnych czynności na później, ujawniająca się w różnych dziedzinach życia.

Lenistwo - może być rozumiane jako przesadna skłonność do odpoczynku. Może również wiązać się z zaniechaniem. Przeciwieństwem lenistwa jest pracowitość.

Nie oszukujmy się, ale większość z nas ma przysłowiowego "lenia", jeżeli odkładamy na później zbyt wiele czynności naturalną reakcją będzie niepotrzebny stres, delikatna frustracja, a w głowie myśli: "Ehh.. Mam tyle na głowie, a tak mi się nie chce nic robić". To właśnie przejaw prokrastynacji o której mowa.

Żyjemy zresztą w XXI wieku, niby nasze życie szybko się toczy to jednak brak nam czasu na to co chcemy zrobić, tylko próbujemy zająć się mniej ważnymi sprawami jak np. sprawdzenie facebooka, stron typu kwejk/demotywatory/mistrzostwie itp., obejrzenie kolejnego odcinka serialu, musimy dokończyć grę, przejść się do kuchni coś zjeść, cała reszta podobnych "ważnych" czynności!
Każdy z nas to zna w mniejszym lub większym stopniu, najbardziej boli wtedy nas to jak mamy do zrobienia coś ważnego, teoretycznie długiego typu: nauka na sesję, do prawa jazdy, sprzątaniu w domu, naprawieniu czegoś, zrobieniu projektu, załatwieniu "x" sprawy itp. Wszystko odkładamy, a przecież prędzej czy później będziemy musieli to zrobić.

Zresztą sam wydźwięk słowa "lenistwo" budzi w nas negatywne emocje. Najlepiej z tym walczyć, bo to podobno jest kolejna "choroba XXI wieku" po alergii, czy innym dyslektyźmie. Przypomnę wszystkim, że nawyki nabywa się po około 3-4 tygodniach, dlatego przez taki okres czasu powinniśmy być zmobilizowani.

1. Myślcie o uldze/szczęściu po wykonaniu przekładanej czynności - Zawsze po zrobieniu czegoś co mieliśmy zrobić wcześniej przychodzi do nas dobre uczucie i czujemy przez pewien moment euforię, spokój ducha, że w końcu koniec, zrobiliśmy coś.

2. Nagradzajcie się po wykonanej czynności - Zróbcie sobie dobrą herbatę, kawę, zjedzcie ciastko, poleżcie czy tam cokolwiek innego lubicie. To jest dobra i znana metoda na podtrzymanie dobrego nastroju w ciągu dnia. Zresztą nasza doba 24 godzinna jest podzielona po równo: 8 godzin snu, 8 godzin pracy, 8 godzin odpoczynku.

3. Dobrym pomysłem jest spisanie listy obowiązków - Taka lista pomoże nam w prosty sposób zapamiętać najważniejsze obowiązki do wykonania. To rzuci w pewnym stopniu jakiś ciężar myśli: "Ile tego jeszcze?!". Podobno wiele zamożnych osób uważa taką listę za coś dobrego i niektórzy sami z niej korzystają.

4. Rób duże prace małymi krokami - Podziel sobie jakiś projekt na małe etapy wtedy ogrom pracy nie przytłacza człowieka. Zaplanowana praca czy jakaś czynność jest o wiele szybciej wykonywana. Do tego najczęściej jest tak, że dokańczamy jakąś czynność, a to na pewno jakiś atut by się zmobilizować.

5. Zacznij teraz - Nie odwlekaj tego znowu, zmień coś w swoim życiu. Może wyjdzie Ci to na lepsze? Dopóki nie spróbujesz nie dowiesz się. Chcesz coś zmienić, dlatego zacznij już od teraz. Zobaczysz, że robiąc coś poczujesz tą radość z wykonywanej w końcu czynności. Pamiętaj, lenistwo nie daje żadnych pozytywnych efektów!

Źródło: Cashandra

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz